Museum Mauritshuis

Mauritshuis

Conclusion Digital heeft met het Sitecore Experience Platform een volledig vernieuwd mauritshuis.nl neergezet. De website is overzichtelijk en er is veel ruimte voor beeld. De lay-out is responsive en de site heeft daardoor een zeer gebruiksvriendelijke weergave op elk device. De site won de Sitecore Experience Award 2014.

Door het overzichtelijke navigatiemenu zijn op mauritshuis.nl praktische informatie en het laatste nieuws eenvoudig te vinden. Het Mauritshuis hecht veel waarde aan het delen van de kennis die het museum heeft over de verzameling schilderijen uit de Gouden Eeuw. Op de website valt dan ook veel te ‘ontdekken’ en ‘verdiepen’ over de kunst en de oude meesters, maar ook over de restauratie- en onderzoeksprojecten.

COLLECTIE GEDIGITALISEERD

Het Mauritshuis liet zijn 800 objecten opnieuw fotograferen, om ze toegankelijk te maken via de nieuwe website. Online bezoekers kunnen tot het kleinste detail inzoomen op een kunstwerk. En ze kunnen de beelden ook gewoon downloaden.

Jeroen Borst, directeur van Conclusion Digital: “Door de zoomfunctie is het mogelijk om elke craquelé en pennenstreek in de meesterwerken van heel dichtbij te bestuderen. Daarnaast wordt er heel veel extra informatie bij de werken gegeven. Restauraties worden toegelicht met beeld en geluid. Met de website voor het Mauritshuis hebben we een nieuwe standaard voor online collecties geleverd.”

KLAAR VOOR DE TOEKOMST

Dankzij het Sitecore-platform is de site volledig toekomstbestendig. Alle gewenste functionaliteit is al in de site aanwezig en wordt gefaseerd live gezet. Op dit moment is het ticketing-systeem en de e-commerce-omgeving live. Later in het jaar gaat onder andere nog een interactieve audiotour live en wordt de personalisatiecomponent actief. Content van de website zal dan steeds passen bij het profiel van de bezoeker. Via Sitecore’s dashboard kunnen de marketeers van het Mauritshuis uitstekend monitoren en acteren op basis van de online bezoekerservaringen.

PERSONALISATIE

De personalisatiemogelijkheden van Sitecore zijn haast onbeperkt. Zo is het mogelijk om op basis van een eerste bezoek aan de website een uitgebreid bezoekersprofiel te maken. Zo kan elke bezoeker heel subtiel andere content getoond worden, die meer gericht is op zijn of haar wensen. Het klikgedrag wordt door het Mauritshuis lokaal opgeslagen, omdat het misschien later tijdens het websitebezoek weer van pas komt. Het gepersonaliseerd aanbieden van informatie verhoogt de conversie.

Als voorbeeld noemt Sitecore het volgende. Een Amerikaan die wellicht geen geld heeft om naar Europa te komen heeft nu de mogelijkheid om een online multimediatour te doen. Die tour kan Sitecore dan gericht aanbieden op de website. Woont een bezoeker in Nederland, dan gaat hij misschien eerder naar het museum met zijn gezin. Als deze informatie bekend is, dan kan het museum gericht een speurtocht voor kinderen aanbieden. Door bezoekers continu te monitoren en te analyseren, is het mogelijk ze een unieke ervaring te bieden.