Optimaliseer je online product of -service met user testing

Met User Testing breng je de verbeterpunten in kaart van je online product of -service (website, app, platform). Deze verbeterpunten zijn niet gebaseerd op aannames, maar op de ervaring van echte gebruikers uit de doelgroep. User Testing kan face-to-face op locatie, op afstand of met online tools.



Een gebruikerstest op locatie of remote is opgebouwd volgens een vast stramien en duurt maximaal een uur. Wij beginnen met het uitleggen van de test en geven context. Vervolgens zal de testpersoon enkele taken dienen te volbrengen en daarna sluiten wij af met enkele open- en meerkeuze vragen.

Met 5 gebruikers resultaat

Om de belangrijkste gebruiksproblemen naar boven te halen heb je minimaal 3 en maximaal 5 testpersonen nodig. Met 5 testpersonen haal je namelijk 85% van de gebruiksproblemen naar boven. Dit blijkt uit onderzoek van de Nielsen Norman Group NN/g

  

Heb je 2 of meer doelgroepen, dan heb je dus minimaal 3 personen per doelgroep nodig. Het is beter om vaker kleine iteratieve testen te doen, dan 1 test met heel veel personen. Door vaker te testen haal je meer gebruiksproblemen op.

De voordelen van User Testing

  1. Optimaliseren van de online dienst of -service op basis van gebruikerservaring in plaats van aanames.
  2. Nieuwe ideeën ontwikkelen o.b.v. de feedback van gebruikers.
  3. Inzicht krijgen in gebruikersgedrag.
  4. User Testing kan niet alleen op locatie, maar ook remote. Daardoor haal je met relatief weinig effort, een groot resultaat.
  5. Als opdrachtgever kan je hierbij aanwezig zijn.
Wil je meer weten over dit user testing?
Bel Stefan Hensing
+31(0)6 3073 7616